Sedan 1905 har Hydro Extrusion utvecklat högkvalitativa aluminiumprodukter och tjänster och är idag världsledande i branschen med filialer i 42 länder och 32 000 anställda. På Hydro Extrusion Sweden arbetar 1 000 medarbetare. Payroll Manager Oskar Hugosson började under våren 2024 när företaget var mitt uppe i systemuppsättningen av Medvind WFM. De slutade använda sitt tidigare tidsystem i oktober 2024, och gick strax efter det även över till Medvind WFM.
Digitalt och effektivt. Så ska ett tidsystem vara enligt Oskar. Han berättar om några av anledningarna till att valet landade på Medvind WFM:
– Vi ville att systemet skulle kunna dela och ta emot data från andra system, som vårt lönesystem HR+. Vi har också PowerBI där vi har våra nyckeltal samlade, så det är viktigt att Medvind kan förse PowerBI med data.
Förutom övergången till Medvind WFM valde Hydro Extrusion att även uppgradera till den senaste versionen av HR+. En stor fördel med det var att få systemen att bättre kunna kommunicera med varandra, något som frigör tid för det som skapar verkligt värde, menar Oskar:
– Medvind WFM löste en stor utmaning då vi tidigare hade ett system som inte synkade med HR+. Lade man upp en anställd i HR+ behövde man göra det i det andra systemet separat också. Lägger jag upp en anställd i HR+ ser jag direkt personen i Medvind WFM.
“Visma är verkligen problemlösare”
Med Medvind WFM har Hydro Extrusion fått en lösning som är stabil och framtidssäker. Oskar ser användarvänligheten som ett stort plus och menar att kopplingen till HR+ gjort att företaget fått ett bättre flow i verksamheten. Även attesterna har blivit bättre säger han:
– Tidigare kunde vi inte datumstyra attestant. Vi har mycket skiftpersonal och flera olika fabriker, så om någon gick från ett 2-skift till 4-skift mitt i månaden behövde man vänta med att byta attesterande chef. Nu kan månaderna delas upp beroende på var i organisationen en person har jobbat. En chef kan alltså attestera fram till den 10:e och en annan från och med den 10:e.
Oskar är nöjd med samarbetet och menar att personalen varit lätta att samarbeta tillsammans med:
– Visma är serviceinriktade och de har varit mycket tillmötesgående och snabba att få tag i. De är verkligen problemlösare. Många saker har faktiskt blivit bättre än vi förväntat oss.
Vill du också gå från timmar av väntan till minuter av kontroll? Kontakta oss så hjälper vi dig.